cirit-birit

Petua Hilangkan Cirit-Birit ini ada macam macam. Kena tahu juga punca dan kenapa terjadinya cirit-birit. Untuk entry kali ini jom kita tengok tips simple di bawah, termasuk beberapa tips baik untuk kesihatan anda.

Petua Hilangkan Cirit-birit

1. Halia

Hiris beberapa keping halia dan tambah satu sudu teh madu lebah dan makan campuran ini untuk mengeluarkan angin dalam perut serta memulihkan pencernaan. Elakkan minum air selepas makan campuran ini.

2. Pucuk Jambu Batu

Ambil beberapa helai daun pucuk jambu batu, cuci dahulu dan masukkan ke dalam gelas dan tuang dengan air panas, tunggu sedikit sejuk baru minum atau anda boleh makan terus daunnya.

3. Ciku muda

Ambil beberapa biji buah ciku muda dan rebus. Minum air rebusan tersebut untuk meredahkan cirit-birit.

4. Air tepung gandum

Caranya ialah rendam tepung dalam air masak. Apabila tepung sudah mendap di bawah, ambil airnya dan minum sementara suam.

5. Kentang

Baru tahu kentang pun boleh merawt cirit-birit. Caranya makan kentang tanpa ditambah perisa dan garam selepas direbus empuk.

6. Teh bunga

Teh bunga mengandungi bahan antispamodic yang memberi kelegaan pada sakit perut akibat cirit-birit. Ia juga mampu mengurangkan keradangan pada usus.

7. Pisang

Pisang mengandungi pektin yang tinggi. Pektin adalah fiber larut air yang boleh meredahkan cirit birit. Makan beberapa pisang sehari sehingga cirit-birit beransur pulih.

8. Nasi putih

Makan sedikit nasi putih tanpa sebaang lauk, kuah atau sayur dan perlahan-lahan tambahkan jumlah nasi yang anda makan apabila sakit semakin sembuh.

9. Air kosong

Cirit birit boleh menyebabkan badan anda menjadi dehidrasi atau kekurangan air. Cuba minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari untuk tingkatkan hidrasi. Anda juga boleh minum sup, air kelapa dan minuman yang tidak mengandungi kafein.

kencing lawas hilangkan cirit-birit

7 Petua Melawaskan Kencing

1. Rebus beberapa helai daun sirih dan minum air rebusan sirih berkenaan dua kali sehari.

2. Rebus sedikit biji barli sehingga kembang dan minum airnya. Ia dapat menyembuhkan rasa sakit akibat kencing tidak lawas dan juga dapat menyejukkan badan.

3. Ambilkan air basuhan beras yang terakhir,kemudian tuangkan ke dalam sebiji gelas. Minumlah air basuhan beras tersebut selepas makan tengahari. Amalkan setiap hari sehinggalah masalah kencing tidak lawas anda itu sembuh.

4. Ambil sebiji nenas yang kurang masak,kupaskan kulitnya,bersihkan dan hiris kepada beberapa potongan. Kemudian ambil 2 potongan nenas tersebut dan kisarkan bersama 2 gelas air. Tapis air tersebut dan minum airnya. Amalkan 2 kali sehari sehingga pulih.

5. Ketika membuang air kecil, tanggal semua termasuk seluar dalam agar penyaluran kencing mengarah ke bawah dan lancar, sehingga tidak ada urine yang tertinggal.

6. Anda boleh buat squat jump, iaitu membongkok kemudian berdiri jinjit secara berulang-ulang kali. Lakukan sebanyak 50 kali pagi dan 50 kali petang. Senaman ini bertujuan memperkuatkan otot-otot punggung.

7. Pastikan anda mengambil zat yang mencukupi dan sempurna untuk tubuh.

SABIT KUKU… tak pernah dgar kan? saya pun bru ja tau..

Lengkung di kuku yg mcm gambar ni warna putih kat pangkal kuku…so tu di paggil SABIT…selalunya saiznya sebesar 1/5 dr kuku….Kuku yang sihat berwarna kemerahan, halus dan bersinar, sabitnya mmg nmpak jelas. Bila kita sakit, sabitnya akan mengecil, bila kembali sihat, sabit akan muncul semua.

Kategori Sabit

# Tidak ada sabit langsung
– Ginjalnya mudah sakit.

# Sabit nya kecik dari 1/5 bahagian kuku
– Tenaga dalam badan berkurangan / penyerapan usus besar kurang bagus

# Sabit lebih besar dari 1/5 bahagian kuku
– Kemungkinan menderita hipertrofi jantung, kardiovaskular sumbat , hipertensi,
stroke dan penyakit lainnya

# Sabit kaler gelap / mengecil atau hilang
– Ada penyakit yang parah, atau ada tumor, pendarahan di dalam, dll.

# Sabit makin lama makin mengecil
– tenaga makin berkurangan dlm badan , kesihatan tubuh makin merosot,kekebalan imun badan menurun.

P/S : Org yang jenis tidak ada sabit, sekali sakit mesti teruk or ambik masa nak sembuh….. Bila sabit makin berkurang, perbanyakkan makan protein . Jaga stamina badan, dan seringlah berolahraga.

Skarang ni sila tengok sabit kat kuku korang tu mcm mana rupanya? makin putih? atau ada jugak jari yang takde sabit kuku… sapa yang ada 8-10 jumlah sabit di kategori sbg SIHAT… kalau kurang tu tandanya ada masalah kesihatan.. boleh kenal pasti tahap kesihatan tubuh badan kita dgn melihat sabit ni… (padan la tabib cina suka tgok tangan pesakit)

Apa sebenarnya yang menimpa pesakit OSA ketika tidur?

OSA adalah suatu gangguan tidur yang serius apabila pernafasan seseorang berulang kali terhenti akibat adanya sumbatan pada jalan nafas ketika tidur.

“Apabila membuat ujian tidur, boleh dilihat peratusan oksigen di dalam darah yang sepatutnya sekitar 98 hingga 99 peratus tetapi bagi golongan ini, ia jatuh menjunam ke 40 hingga 50 peratus.

“Saya pernah melihat pesakit yang ketika dibuat ujian tidur, pernafasannya terhenti 120 kali dalam sejam. Bayangkan dia tidur selama enam jam. Peratus oksigennya sepanjang malam sangat rendah,” kata Dr Muventhiran Ruthranesan daripada Hospital Pantai Ayer Keroh, Melaka,

Ketika tidur, pesakit tidak dapat mengekalkan potensi saluran udara mereka. Ini mengakibatkan penutupan saluran udara dan membawa kepada pemberhentian aliran udara (apnea) ke dalam dan keluar paru-paru. Akibatnya, peratusan kepekatan oksigen darah jatuh ke tahap yang sangat berbahaya. Ini bukan saja disebabkan penyempitan saluran udara, tetapi juga perubahan kawalan pusat pernafasan di dalam otak mereka yang menghidapi OSA. petua hilangkan cirit-birit.

sumber

Penyakit yang jadi penyebab orang meninggal dalam tidur yang adalah sleep apnea. Berdasarkan The New England Journal of Medicine, penyebab seseorang meninggal secara mendadak biasa terjadi kerana sleep apnea. Mereka yang menderita sleep apnea memiliki risiko lebih tinggi meninggal akibat masalah jantung antara jam 10 malam hingga 6 pagi.

Simpton Sleep Apnea, Dengkur serius

  • Kuat berdengkur
  • Mudah tersedar daripada tidur pada waktu malam
  • Kerap bangkit sepanjang malam
  • Sakit kepala sebaik bangun tidur
  • Badan tidak segar sebaik bangun pagi

Risiko Sleep Apnea, Dengkur serius

  • Mengalami serangan jantung dan strok pada usia muda
  • Lemah jantung
  • Mati pucuk
  • Kurang tumpuan pada waktu siang dan kurang produktiviti
  • Meningkatkan risiko kematian secara tiba-tiba semasa tidur disebabkan ritma jantung tidak normal
  • Kemerosotan kognitif dan daya ingatan lemah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *