semakin pendek

Kita bukan sahaja semakin tua malah kita semakin pendek. Pernah tak korang check ketinggian ? Tahu tak kalaukita semakin memendek atau ketinggian makin menurun itu adalah tanda tanda kita sedang mengalami osteoporosis. Terkejut kan.. Tapi tu adalah realiti. Kita tidak akan makin tinggi tapi semakin rendah..kenapa itu terjadi?

Semakin Pendek ?

Kehilangan ketinggian adalah salah 1 proses semulajadi tanda penuaan.Sesetengah orang mula mengecut sedikit seawal 30 tahun . Kehilangan ketinggian yang terlalu mendadak merupakan isyarat yang kita mempunyai risiko tinggi mengalami masalah tulang pinggul, tulang belakang.

Apabila usia meningkat, kita akan kehilangan kolagen, kalsium dan protein. Tulan yang normal mesti mempunyai kepadatan kolagen, protein dan kalsium yang tinggi. Apabila proses kehilangan ketinggian makin meningkat maka kita berisiko untuk mendapat osteoporosis dimana tulang akan lemah dan senang rapuh

Apa yang perlu kita lakukan bagi memastikan tulang kita kuat ?

  • Kalsium – Badan kita tidak boleh menghasilkan kalsium. Oleh demikian, badan perlu mendapatkan bekalan kalsium yang mencukupi daripada diet harian. Apabila kita tidak mendapatkan kalsium yang secukupnya untuk keperluan badan, kalsium akan diambil daripada tulang.
  • Dengan memastikan pengambilan kalsium mencukupi setiap hari, jumlah kalsium dalam darah dapat dikekalkan dan kehilangan kalsium daripada tulang dapat dielakkan. Masih belum terlambat untuk memulakan penjagaan kesihatan tulang anda terutama melalui pengambilan makanan dan minuman yang kaya dengan kalsium seperti susu.
  • Cara penjagaan tulang yang disyorkan selain mengamalkan gaya hidup sihat adalah memastikan pengambilan kalsium bersama vitamin D yang mencukupi. Kalsium adalah sumber mineral penting untuk tubuh badan serta amat diperlukan bagi pembentukan dan pengekalan tulang dan gigi yang kuat dan sihat.

Tingkatkan Vitamin D

  • Vitamin D – Vitamin D juga penting untuk kesihatan tulang, dan memiliki hubungan yang bertenaga dengan kalsium. Disarankan agar tubuh terkena paparan matahari selama 15 menit per hari. Namun, sinar matahari yang dimaksud adalah sinar yang sihat, di bawah pukul 9 pagi
  • Kurangkan minum kopi – Terlalu banyak minum minumana berkafein mendorong pengeluaran kalsium dari dalam tubuh.
  • Hati-hati dengan diet tinggi protein – Makanan tinggi protein boleh mencuri kalsium perlahan-lahan dari tulang. Ini kerana protein yang tinggi protein akan dipecahkan kepada komponen yang berasid. dan proses ini akan menggunakan kalsium yang ada dalam badan. Oleh demikian kita perlu meningkatkan pengambilan kalsium seharian

Jika anda seorang ibu pengambilan kalsium sangat la penting jika anda tidak mahu jadi seperti ibu ini yang menyebabkan gigi anak pun senang rosak, tercabut..So apa lagi jom check ketinggian sekarang !!!! Nak lagi best, jom amalkan kalsium terbaik

Kesihatan Tulang Anak

Tulang bukan sekadar kalsium. Tulang memerlukan banyak lagi vitamin dan mineral lain, dan yang paling penting adalah Vitamin D. Vitamin D diperlukan utk penyerapan kalsium. Tapi Kebanyakan dari kita tidak mengambil jumlah kalsium dan vitamin D harian seperti yang disarankan.

Kira-kira 15% penduduk dunia bermasalah dgn Vitamin D ni. Walaupun kita di Malaysia ni matahari sentiasa memacar sepanjang tahun, tapi tak pula majoriti masyarakat kita keluar di waktu dhuha untuk ambil vitamin D.

Masalah dgn kalsium dan vitamin D ni menjurus kepada satu masalah besar – osteoporosis. Osteoporosis boleh terjadi dari alam rahim lagi. Bila status nutrisi si ibu tidak bagus, ia boleh menjejaskan pertumbuhan optimum rangka bayinya.

Zaman bayi, kanak-kanak dan awal remaja adalah tempoh yang sgt kritikal untuk pembinaan tulang kerana pada masa ini, saiz dan kekuatan tulang kita meningkat.

Bekalkan anak-anak dgn makanan kaya nutrisi dan galakkan mereka bersenam. Elakkan minuman ringan kerana minuman ringan yg mengandungi phosphoric acid boleh memberi kesan buruk pada tulang. Jaga tulang kita kerana ada satu ni saja.

vitamin d elak semakin pendek

Vitamin D Elak Jadi Semakin Pendek ?

Biasanya ramai cakap tentang Kalsium untuk cegah Osteoporosis. Tapi ramai tak sedar tentang kepentingan Vitamin D, lagi lagi untuk kesihatan tulang yang baik. Hari ini saya akan bercerita sikit tentang manfaat vitamin D untuk badan kita.

Kenapa Vitamin D ?

Vitamin D boleh dianggap sebagai “kunci” yang membuka pintu kepada badan untuk membiarkan kalsium masuk Tanpa Vitamin D, badan anda tidak boleh menggunakan kalsium sangat baik, walaupun anda mendapat kalsium yang cukup dalam diet anda.

Dos Vitamin D ?

Dos yang tepat optimum harian Vitamin D telah tidak ditentukan, tetapi kebanyakan pakar mengesyorkan bahawa anda mendapat 400-800 IU Vitamin D setiap hari. Kurang daripada 400 IU setiap hari akan membuat anda daripada mendapat manfaat sepenuhnya daripada kalsium dalam diet anda. Lebih daripada 800 IU setiap hari mungkin berbahaya.

3 Sumber Vitamin D ?

Ada 3 cara yang sesuai untuk mendapatkan khasiat Vitamin D, antara yang biasa kita boleh buat ialah:

  1. Cahaya Matahari -Vitamin D terbentuk secara semula jadi di dalam badan anda selepas pendedahan kepada cahaya matahari. Kira-kira 15 minit di matahari setiap hari akan membuat semua Vitamin D badan keperluan anda.
  2. Makanan – Sumber makanan termasuk produk tenusu diperkaya Vitamin D, kuning telur, ikan air masin dan hati. Paling standard multi-vitamin mengandungi jumlah yang mencukupi vitamin D dan kalsium tambahan banyak juga mengandungi Vitamin D.
  3. Suplemen – terdapat banyak suplemen yang dikayakan dengan kalsium beserta vitamin D, khas untuk mereka yang sukakan kesihatan.

Peringatan

Jika anda tua, tidak mendapat luar kerap atau anda tinggal di Utara semasa musim sejuk, anda mungkin perlu mempertimbangkan tambahan jika mencukupi Vitamin D tidak boleh diperolehi daripada diet. Jika anda mengambil multi-vitamin atau kalsium tambahan yang mengandungi Vitamin D, pastikan bahawa pengambilan vitamin D anda daripada semua sumber tidak melebihi 800 IU.

Ostematrik Bagus ?

Ostematrix bagus ke ? Hoooo itu jawapan mudah untuk peniaga Shaklee, BAGUS , ada kalsium magnesium vitamin D dan macam macam lagi. Hooo tapi itu peniaga, kalau pengguna, apa macam pulak ? adui, takpalah, kita kena kaji dulu Ostematrix ini. Lagi lagi Ethan pun dah pesan , kena rajin membaca. Oklah jom kita tengok kembali.

Apa Itu Ostematrix ?

Hoo yang ni kita boleh baca entry Ainul sebelum ni, simple je, hooo ada kalsium, magnesium, vitamin D. Hooo yang ni baguslah, kalau nak fahamkan apa itu Kalsium pun bagus baca entry sebelum ni. Hooo kalau nak faham, kalsium ni bagus untuk tulang. Tapi bukan je pasal tulang, tapi lebih lagi, hooo boleh cerita pasal sembelit, bagi badan cergas, dan sebagainya. Sebab tu bagus amek sebelum tidur.

Simpul Biawak ?

Hooo yang ni memang teruk sikit, pengalaman teruk bagi wanita yang hamil, kejang tak ingat, tapi setelah amek ostematrix, bolehlah bangun dengan sihat. Tapi dulu masa tak ambil ostematrix, rasa sakit menangis isteri aku kata, adui, terasa sakit, tak boleh tidur. Adui, kakak ipar aku kata pun dia rasa sakit gila, beza sungguh bila ambil pil kalsium Shaklee.

Buasir oh Buasir

Hooo masalah negara jugak ni, tapi kalau sembelit teruk sangat sangat , tu yang jadi buasir, kalau tengok buasir memang teruk, jangan tengok punggung montok je. Hadoi, tapi sekarang ada set buasir, senang cerita, boleh bagi lancar dan tambah sikit zink dan omega guard, barulah kehidupan lebih seronok dengan amalkan shaklee. semakin pendek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *