Tips Atasi Sakit Sendi ? Salam Jumaat semua, apa khabar harini ? Pergi kerja tak ? Ataupun duduk rumah goyang kaki tengok duit masuk, takpun anda seorang broker saham yang tunggung je duit masuk dan duit keluar ? Apapun kerja anda, tak kiralah anda ni programmer ke apa ke, nak kena tahu juga pasal sakit SENDI ni.

Benda ni penting, sebab sendi nilah antara NADI utama anda untuk melakukan pergerakan, kalau tak bergerak, susah anda nak pergi kerja, nak jumpa client, nak pergi GATHERING dan sebagainya. Jom kita tengok 7 tips yang bagus untuk mengatasi saki sendi anda tu. Boleh refer sini untuk yang betul nya. Sayanya banyak olahan je lebih.

Tips Atasi Sakit Sendi

TURUNKAN BERAT BADAN

yang ni memang paling penting. Dan wife AINUL MUSTAFA selalu tekankan kepada saya dan pelanggan nye, jika ada masalah sendi atau sakit lutut dan sebagainya, perlulah kita tengok keseluruhan badan kita. Adakah berat badan kita di tahap IDEAL atau nak ke OBESITI ? Badan yang kurus dengan berat badan yang ideal akan mengurangkan sakit sendi anda.

LETAK AIS

yang ni saya rasa ramai pernah buat. Biasanya, siapa yang selalu luka, ataupun ahli sukan, akan gunakan ais untuk melegakan sakit sendi.

GUNAKAN KEPANASAN

cara biasa yang anda boleh buat ialah pergi sauna. Dapatlah kurangkan stress anda tu, sambil rilek rilek .

MENGURUT

best ni, semua orang suka. Anda bolehlah cari tukang urut yang profesional, takpun tok guru , makcik, pakcik yang betul betul pakar dalam bidang mengurut ni. Jangan salah cari pulak, takut jadi sakit lain pulak. Takpun, jangan pulak pergi rumah urut, tu jadi benda lain nanti, takut habis bini anda baling pinggan mangkuk, jadi sakit kepala pulak.

ASPIRIN

aspirin ni senang je, dia mudahkan oksigen mengalir dalam darah, supaya dapat melegakan tempat yang sakit sendi . Saya tak pernah guna aspirin . Anda pernah ?

BERHENTI MEROKOK

korang pun tahu, rokok ni ada macam macam unsur jahat yang boleh merosakkan sendi korang, silap silap korang mati muda nanti. STOP SMOKING.

SUPPLEMENT

memang zaman sekarang ni, supplement tak boleh nak lari. Sebab kita ni terlampau terdedah dengan kuman dan radikal bebas diluar sana. Antara yang di cadangkan ialah Vitamin D dan Calcium. Selain itu korang boleh ambil Glucosamine, Chondroiton, Sulphate, Niacinamide, Ginger, Turmeric dan Tasna.

SAKIT LUTUT

Selamat pagi, saya ingin berkongsi secara ringkas pada pagi ini mengenai Masalah Sakit Sendi Lutut.

Setiap kali pesakit datang ke klinik saya di sebabkan masalah sakit sendi lutut, saya akan memberikan nasihat pemakanan.
Selalunya saya tidak akan terus bercerita tentang rawatan, tetapi saya mahu pesakit memahami beberapa ‘pantang’ utama dalam penyakit radang sendi seperti osteoarthritis (OA)

Pantang yang paling utama adalah GULA PASIR! ini bukan kerana saya ingin menjual buku tulisan saya tentang ‘Gula Racun Putih’

Selalunya pesakit saya agak terkejut bila saya kata GULA adalah punca radang sendi lutut kerana kebanyakan menyangka makan sotong, udang, daging, kacang adalah punca sakit sendi (kebanyakan pesakit tidak dapat membezakan antara radang sendi gout (gouty arthritis) dan OA)

Itulah hakikatnya kerana terdapat banyak kajian menunjukkan kaitan kuat di antara pengambilan GULA dan Karbohidrat proses dengan masalah radang sendi.

Oleh kerana itu, jika anda ada masalah radang sendi (osteoarthritis) dan termasuk juga gouty arthritis maka benda yang pertama anda perlu pantang adalah semua makanan dan minuman yang ada GULA PASIR!

nutrisi shaklee sakit sendi

SET SENDI/TULANG SHAKLEE MEMBANTU MASALAH SAKIT SENDI DAN LUTUT

Jika anda mempunyai masalah sakit lutut dan sendi, boleh cuba ikhtiar dengan SET SENDI dari Shaklee. tips atasi sakit sendi terbaik, Fungsi utama dalam Set Sendi adalah :

? OMEGA GUARD – Mengurangkan keradangan / Sakit pada sendi.
? Bertindak sebagai pelincir untuk mengurangkan inflamasi akibat sakit sendi
? Memelihara fungsi-fungsi sendi

? OSTEMATRIX – Menghilangkan rasa kebas, kejang dan rasa lenguh-lenguh badan
? Mengandungi kalsium (penting untuk kesihatan tulang dan otot)
? Vitamin D (merangsang penyerapan kalsium)
? Membina tulang yang kuat
? Membantu dalam pengecutan otot dan pelancaran sistem saraf

Dapatkan segera set ini untuk mak ayah atau diri sendiri, selagi stok masih ada.

body cantik menten

4 Aktiviti Sihat Atasi Sakit Sendi

Perkara negatif yang berlaku di sekeliling kita atau terhadap diri sendiri sering membuatkan kita penat dari segi mental dan fizikal. Bagaimanapun, jangan pula kita tewas dengan perkara negatif ini dan tidak bersemangat menjalani kehidupan seharian.

Motivasi diri boleh membantu kita ceria dan lebih bersemangat menjalani kehidupan walaupun berdepan dengan perkara negatif yang cuba dielakkan. Kali ini Gen Y berkongsi beberapa idea yang boleh dilakukan pada waktu lapang atau hujung minggu.

Dengan melakukan aktiviti mudah dan menyeronokkan ini, manalah tahu kita dapat mengurangkan tekanan selain inspirasi atau motivasi dalam menghadapi kehidupan seharian.

1. Belajar daripada YouTube

Pasti ramai yang suka tengok laman web perkongsian video YouTube, bukan? YouTube bukan hanya untuk kita tengok video klip lagu atau lawak saja. Kita boleh belajar bermacam ilmu, skil dan perkara lain di YouTube.

Banyak individu dan organisasi yang memuat naik video yang mengajar pelbagai benda menarik di saluran mereka di laman web itu. Ada yang mengajar langkah asas menari, teknik mekap terkini, cara berenang, cara memasak dan pelbagai lagi.

Jadi bukan saja kita dapat menenangkan fikiran dengan tidak terlalu memikirkan perkara negatif malah kita boleh mempelajari kebolehan baru.

2. Derma barang

Mungkin kita tak perasan banyak barang yang kita ada, tetapi sudah lama tidak digunakan. Kalau sudah lama sangat kita tak gunakan sesuatu barang tu, sebenarnya kita tak perlukan pun. Tidak kiralah seluar, kasut, buku teks atau apa saja pun yang masih elok lagi keadaannya dan boleh dipakai, kita boleh dermakan pada mereka yang kita rasa memerlukan sebab tak semestinya menderma itu hanya dalam bentuk wang bukan?

Cuba luangkan masa sejam saja dan tengok barang disimpan lama itu mesti ada yang boleh diberikan ke rumah anak yatim, badan kebajikan atau organisasi yang boleh disalurkan. Jika tak tahu ke mana patut diberi, cari saja maklumat di Internet atau akhbar. Ataupun anda boleh pusing sekeliling kawasan perumahan anda atau yang berhampiran pasti ada rumah kebajikan yang sudi menerima.

Bak kata orang tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima. Dengan membuat orang lain tersenyum dan gembira, ia dapat membawa aura positif tidak mustahil ia dapat memberikan kita rasa yang tenang pada jiwa.

3. Lukisan tapak tangan

Ada kajian yang mengatakan membuat hasil seni dapat menenangkan fikiran. Malah kajian juga mendapati merasakan tekstur halus di celah jari dapat merehatkan minda. Jadi apa kata buat hasil seni mudah dengan menggunakan jari dan tapak tangan kita? Lukisan ini juga seperti tidak lapuk dek zaman dan mudah dibuat.

Letakkan cat lukisan yang boleh didapati di pasar raya atau kedai kraf pada tapak tangan dan tekapkannya pada kertas lukisan. Gunakanlah beberapa warna kegemaran anda dan sesuai dengan mood atau konsep yang anda ingini. Selepas itu bolehlah bingkaikan dan digantung atau diberikan sebagai hadiah kepada kawan.

4. Berkelah berhampiran rumah

Berkelah di taman, tepi tasik ataupun di mana-mana saja yang mempunyai keindahan alam seakan menjadi trend orang muda ketika ini. Anda boleh pergi seorang atau ajak rakan lain turut serta. Hanya bawa beberapa makanan ringan, minuman yang menyegarkan, hamparkan tikar dan berkelah. Dengan suasana yang cantik di sekeliling pasti menarik untuk bergambar juga.

Inilah masanya juga untuk keluar dari rumah, menghirup udara segar dan menenangkan fikiran dengan tidak melakukan perkara kebiasaan seperti menonton televisyen, bermain atau sebagainya. Ingatkan perkara yang indah dan refleksi diri, ketenangan dan ilham pasti muncul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *