masalah urat saraf

Masalah urat saraf mungkin menjadi sesuatu yang asing bagi kebanyakan orang. Namun, kita sering mendengar mengenai masalah ini dalam konteks penyakit seperti Multiple Sclerosis (MS), neuropati, atau sciatica. Masalah urat saraf dapat menyebabkan rasa sakit, kebas, mati rasa, dan kelemahan pada anggota badan kita. Oleh itu, adalah penting untuk memahami apa yang dimaksudkan dengan masalah urat saraf dan bagaimana kita dapat mencegahnya.

Urat saraf adalah serabut halus yang membawa impuls elektrik dari otak ke seluruh tubuh. Urat saraf juga membawa impuls elektrik dari anggota badan kita kembali ke otak. Oleh itu, urat saraf memainkan peranan penting dalam mengawal gerakan dan persepsi kita terhadap persekitaran kita.

Apabila terdapat masalah pada urat saraf, impuls elektrik tidak dapat dihantar dengan lancar. Ini menyebabkan gangguan pada pergerakan dan persepsi kita. Terdapat beberapa sebab yang menyebabkan masalah urat saraf. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa langkah yang boleh kita ambil untuk mencegah masalah urat saraf daripada berlaku.

Masalah Urat Saraf Mengikut WHO

Sistem saraf manusia merupakan sistem yang sangat kompleks dan bertanggungjawab untuk mengatur semua fungsi badan, dari gerakan motorik hingga fungsi mental. Walau bagaimanapun, WHO melaporkan bahawa beratus juta orang di seluruh dunia mengalami pelbagai jenis sakit saraf, yang boleh memberi kesan yang berkesan kepada kualiti hidup dan kesejahteraan individu.

Sakit pada sistem saraf dapat menimpa sesiapa sahaja, tanpa mengenal usia, jantina, atau latar belakang sosial. Gejala yang berkaitan dengan penyakit saraf juga boleh sangat berbeza dari satu individu kepada individu lain.

Walau bagaimanapun, beberapa gejala yang biasa ditunjukkan oleh individu yang mengalami masalah sistem saraf termasuk sakit kepala tiba-tiba yang muncul secara tiba-tiba, rasa kesemutan pada tubuh, rasa berpusing atau goyah hingga tidak mampu berdiri, kelemahan otot atau ketidakmampuan untuk melakukan gerakan, otot kaku, hilangnya memori atau otak yang lambat memberikan respon, kejang, sakit sakit di punggung hingga terasa ke kaki, serta keadaan berkerut yang berlebihan.

Penting untuk diingat bahawa gejala-gejala ini tidak selalu menunjukkan adanya penyakit sistem saraf yang serius, dan boleh berbeza-beza mengikut jenis penyakit dan faktor-faktor individu. Namun, jika seseorang mengalami gejala-gejala ini secara teratur atau dengan intensitas yang tinggi, maka sebaiknya berkonsultasi dengan doktor untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan yang tepat.

Dengan rawatan yang tepat, banyak orang yang mengalami gangguan sistem saraf dapat memperbaiki kualiti hidup mereka dan mengurangkan gejala yang mereka alami.

Penyebab Masalah Urat Saraf

Terdapat beberapa penyebab yang boleh menyebabkan masalah urat saraf. Ini termasuk:1. Cedera Fizikal

Apabila kita mengalami kecederaan fizikal, ia boleh merosakkan urat saraf kita. Contohnya, jika kita jatuh dan mencederakan kaki kita, ia boleh menyebabkan kecederaan pada urat saraf yang mengawal kaki kita. Ini boleh menyebabkan rasa sakit, kebas, dan kelemahan pada kaki kita.2. Penyakit Autoimun

Penyakit autoimun seperti Multiple Sclerosis (MS) boleh merosakkan lapisan pelindung pada urat saraf. Ini menyebabkan urat saraf tidak dapat menghantar impuls elektrik dengan lancar. Kita mungkin mengalami rasa sakit, kebas, dan kelemahan pada anggota badan kita.3. Penyakit Diabetes

Penyakit diabetes dapat menyebabkan neuropati di mana urat saraf yang mengawal kaki dan tangan kita mula rosak. Ini menyebabkan kita mengalami rasa sakit, kebas, dan kelemahan pada anggota badan kita.

Cara Mencegah

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa langkah yang boleh kita ambil untuk mencegah masalah urat saraf daripada berlaku. Ini termasuk:

1. Sentiasa Berhati-hati

Kita perlu sentiasa berhati-hati apabila melakukan aktiviti fizikal seperti bermain sukan atau melakukan kerja-kerja yang memerlukan tenaga fizikal. Pastikan kita memakai alat keselamatan seperti helmet atau knee pad.

2. Menjaga Berat Badan yang Sihat

Menjaga berat badan yang sihat boleh membantu mengurangkan risiko masalah urat saraf. Berat badan yang berlebihan boleh menimbulkan tekanan pada urat saraf kita dan menyebabkan masalah pada urat saraf.

3. Memakan Makanan yang Sihat

Makanan yang seimbang dan berkhasiat boleh membantu menjaga kesihatan urat saraf kita. Memakan makanan yang tinggi dengan vitamin B12 dan B6, seperti ikan, ayam, dan kacang-kacangan, dapat membantu mengurangkan risiko masalah urat saraf.

masalah urat saraf

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3 . TESTIMONI 8 : A’BIDATUL MU’TADILLAH MOTOLANI. [KESIHATAN IBU SEMAKIN MENINGKAT SELEPAS AMALKAN VIVIX SHAKLEE]

Pada 1 September 2016 kami sekeluarga dilanda kebimbangan apa bila mak saya tidak sihat. Mak tiba-tiba jadi lemah sebelah badan sebelah kiri. Berjalan pun seret kakinya. Hati mana yang tak risau. Macam-macam benda difikirkan.

Pada keesokan hari adik bawa mak jumpa doktor. Alhamdulillah tidak serius. Mula-mulanya mak ada bagi tahu jari manis sebelah kirinya tak boleh dibengkok. Ingat biasa-biasa je lah. Rupanya dia melibatkan sarafnya melekat. Bila dah jumpa doktor jadi kita tahulah kan apa sebabnya.

Minum Vivix Shaklee

Saya yang duduk di Gopeng ni bergegas pergi branch Ipoh pergi beli sebotol Vivix. Tak fikir lain dah. Nak mak sihat. Terus hantar kat mak. Disamping itu kami hantar mak berurut 3 hari berturut -turut untuk membetulkan urat-urat yang bermasalah.

Alhamdulillah selepas 2 minggu mak dah nampak cergas. Muka yang sebelum ni nampak macam turun pipinya dah kembali asal balik dan yang seronoknya mak dapat pergi berjalan-jalan ke Pulau Pinang.

Jari Dah Boleh Lipat

Selepas kejadian tu saya usaha untuk bagi mak konsisten minum Vivix. Alhamdulillah hari ini jari mak dah boleh lipat sepenuhnya tanpa sebarang pembedahan dan cucuk seperti yang disarankan doktor.

Hari ini mak punya muka merah pink je,ceria dan cergas. Mak ni pantang sihat suka lah dia berkemas di tepi rumah sambil membelai pokok-pokok bunganya.

Terima kasih Vivix, terima kasih Shaklee. Alhamdulillah.

Masalah Urat Saraf Vivix Shaklee

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *