paracetamol

Kesan Negatif Ubat Doktor ? Ubat-ubatan yang diresepkan oleh doktor boleh mempunyai kesan negatif pada sesetengah individu. Ini adalah biasanya diklasifikasikan sebagai kesan sampingan ubat. Kesannya boleh berbeza-beza dari orang ke orang dan juga bergantung kepada jenis ubat yang diambil.

Berikut adalah beberapa contoh kesan sampingan yang mungkin berlaku akibat pengambilan ubat doktor:

  1. Kesannya ringan: Kesannya mungkin termasuk sakit kepala, loya, muntah, pening, letih, atau peningkatan nafsu makan.
  2. Kesannya sederhana: Ini mungkin termasuk peningkatan tekanan darah, peningkatan kadar denyutan jantung, masalah tidur, perubahan mood, kehilangan selera makan, atau masalah pencernaan.
  3. Kesannya serius: Kesannya yang serius adalah lebih jarang berlaku tetapi boleh melibatkan reaksi alahan yang parah, gangguan hati, masalah ginjal, kegagalan jantung, atau reaksi buruk pada sistem imun.

Penting untuk berkomunikasi secara terbuka dengan doktor anda jika anda mengalami sebarang kesan sampingan ubat. Doktor akan dapat menilai kesan tersebut dan melakukan penyesuaian dos atau ubat yang sesuai untuk mengurangkan kesan sampingan.

Juga, penting untuk membaca arahan dan maklumat ubat dengan teliti sebelum mengambilnya. Jika anda mengalami kesan sampingan yang serius atau tidak dijangka, sila berjumpa dengan doktor anda secepat mungkin untuk mendapatkan nasihat perubatan yang tepat.

BAGAIMANA PARACETAMOL BEKERJA UNTUK MENGURANGKAN SAKIT?

1. Otak kita mempunyai bahagian berukuran kacang yang disebut hipotalamus, yang bertanggungjawab untuk menjaga suhu badan kita (dan banyak perkara lain).

2. Ketika bakteria atau virus menyerang tubuh, salah satu tindak balas sistem imun adalah menghasilkan protein yang disebut pirogen.

3. Pirogen dalam darah mencapai otak dan mencetuskan reaksi kimia, yang menghasilkan bahan kimia yang disebut prostaglandin.

4. Prostaglandin menipu hipotalamus untuk berfikir bahawa badan lebih sejuk daripada yang ada.

5. Dan hipotalamus menaikkan suhu badan melebihi julat normal, menyebabkan demam.

6. Oleh itu, demam adalah salah satu pertahanan semula jadi tubuh terhadap virus dan bakteria yang tidak dapat hidup pada suhu yang lebih tinggi.

7. Paracetamol berfungsi untuk demam dengan menghentikan badan anda daripada membuat prostaglandin.

8. Mengenai kesakitan juga, ia berfungsi dengan menghentikan pengeluaran prostaglandin.

9. Anda lihat, prostaglandin tidak hanya dihasilkan di otak.

Ia dihasilkan di hampir semua sel dan merupakan sebahagian daripada cara tubuh menangani kecederaan dan penyakit.

11. Oleh itu, sekiranya berlaku kesakitan (mis. Gigitan anjing), sistem imun menghantar sel darah putih yang melawan jangkitan dan bahan kimia lain ke lokasi yang terkena (kedatangan tiba-tiba ini menyebabkan bengkak)

12. Bahan kimia ini mencetuskan reaksi di tempat tersebut untuk menghasilkan prostaglandin, antara lain.

13. Prostaglandin merangsang pembentukan bekuan darah dan pengecutan saluran darah untuk menyembuhkan kerosakan dan mengurangkan kehilangan darah.

14. Walaupun bermanfaat, prostaglandin menyebabkan rasa sakit – isyarat kepada otak bahawa ada sesuatu yang tidak betul.

15. Paracetamol bergerak dalam darah dan melakukan perjalanan untuk mencapai tempat yang menyakitkan dan otak anda, dan mula mengurangkan rasa sakit dengan menghentikan pengeluaran prostaglandin.

kesan epidural negatif ubat doktor

Kesan Epidural Sakit Sepanjang Hayat

Ni la epidural, x berpeluang tengok mase dibius, jarum dia mmg panjang.1st time, masa doc dh pecahkan ketuban n menjerit EMERGENCY CZER.. Semua nurse n doc yg ada kt situ menggelabah amik tu amik ni tukar tu tukar ni. Kita ni yg tgh menahan contraction hnya mampu ngalir air mata sambil doc terangkan psl operation, tumpah darah dan sebagainya. kesan negatif ubat doktor.

Dalam OT, sblum cucuk doc trgkan lagi, bius separuh badan, kemungkinan rasa loya sbb perut ditekan tekan. Dia bg bantal dan suruh kita peluk bantal sambil duduk. Terbeliak sekejap biji mata tahan sakit.

Kalau org tnya sakit x operate, tk sakit. Hanya ngilu2 bila diorang belah perut, tekan2 nak kuarkan baby.. mmg separa sedar, tp gagahkan diri utk celik sbb nk dgr sgt tangisan baby.

Soalan perlu ditukar, sakit x lepas operate? 6 jam lps operste tank pundi kencing dibuang n nurse akan suruh kita bangun ke toilet sendiri. Time ni la baru rasa perut mcm ditoreh toreh… ngalir air mata nak bangun..

Kesan epidural ni blh rasa serta merta dan kekal sepanjang hayat. Ketika membongkok, menyusu, berdiri lama, duduk lama, kadang baring kalau postur tak btul pun blh sakit blkg.

Bkn nak menakutkan, hakikat pengalaman bersalin czer..mak pun prnh czer, katanya setahun masih rasa kesan kne toreh kt perut, tp sakit blkg mmg kekal rasa sampai skrg kata mak.. Pengorbanan seorang ibu dan isteri:)

ubat batuk wanita

Bahaya Kombinasi Ubat Batuk Selesema ?

Ini adalah perkara penting. Ibubapa selalu keliru ketika berhadapan dengan dua ubat batuk selesema jenis ini.

Ianya adalah ubat batuk diphenhydramine dan juga chlorpheniramine. Kedua-dua ubat batuk ini adalah ubat yang sangat dikenali oleh para doktor kerana selalu menggunakannya.

Brand yang selalu digunakan adalah benadryl(diphendyramine) dan juga piriton(chlorpheniramine). Terdapat juga brand-brand lain yang wujud di dalam pasaran.

Perlu diketahui bahawa kedua-dua ubat ini adalah berada dalam kumpulan generasi pertama anti-histamine yang akan merencatkan sedikit sebanyak fungsi pusat sistem saraf(central nervous system). Sebab itu pesakit akan merasa mengantuk bila makan ubat ini. kesan negatif ubat doktor.

Apa yang menyebabkan kekeliruannya?

Ubat ini selalunya dipreskripsikan atas tujuan yang berbeza.

?Diphenhydramine selalunya diberikan sebagai ubat batuk

?Chlorpheniramine pula selalunya diberikan sebagai ubat selesema

Jika anak anda mengalami batuk dan selesema, mungkin anda akan mengambil kombinasi ubat ini dan menyebabkan kesan sampingan yang teruk kepada anak anda.

Selalunya di klinik, doktor akan mengelakkan pemberian kedua-dua ubat ini secara serentak.

Masalah timbul jika pesakit menggunakan ubat yang lama ataupun ubat daripada adik beradiknya yang lain.

Dia lihat ubat diphenhydramine ini untuk batuk, ubat chlorpheniramine ini pula untuk selesema. jadi diberikanlah sekali dua ubat-ubat ini kepada anak mereka. Kemudian, timbulah kesan sampingan kepada anak mereka

Kesan sampingan kombinasi kedua-dua ubat ini

?Pesakit berhenti bernafas atau bernafas dalam keadaan yang sangat lambat
?Nampak terlalu letih
?Suhu badan yang tinggi
?Sawan
?Halusinasi
?dan berapa simptom yang lain

Kesimpulan

Oleh itu, ibubapa perlu mengawasi ubat-ubat yang diberikan kepada anak anda dan cuba elakkan daripada memberikan kombinasi ubat sebegini.

Mohon follow channel telegram kami di t.me/ediagnosa bagi mendapat info kesihatan terus ke telefon bimbit anda

camphor

Produk mengandungi CAMPHOR adalah DILARANG untuk kanak-kanak bawah 2 tahun.

Camphor di hasilkan dari sejenis kayu pohon Camphor .
Kini, ianya dihasilkan secara kimia menggunakan minyak turpentine.
Antara produk yang menggukan produk ini sebagai bahan asas adalah produk seperti Vicks VapoRub, Mopiko, minyak cap kapak dan lain lain.

Kegunaan

Produk Camphor boleh disapu pada kulit (aplikasi topikal) atau dihidu.
Sapuan produk yang mengandungi Camphor di gunakan untuk melegakan kesakitan dan mengurangkan gatal-gatal. Ia juga telah digunakan untuk merawat jangkitan kulat kuku, ketuat, luka sejuk, buasir, dan osteoartritis.

Adalah penting untuk tidak memakai camphor untuk kulit pecah, kerana ia boleh memasuki badan dengan cepat dan mencapai kepekatan yang cukup tinggi lalu menyebabkan keracunan.

Sesetengah orang menggunakan camphor untuk merawat penyakit saluran pernafasan dan mengurangkan gejala batuk dan selsema.

Bagaimanakah ia berfungsi?

Camphor berfungsi dengan merangsang saraf yang melegakan gejala seperti rasa sakit dan gatal apabila digunakan pada kulit.

Keselamatan Produk

Camphor adalah selamat di gunakan untuk kebanyakan orang dewasa apabila digunakan pada kulit dalam krim atau losyen dalam kepekatan yang rendah. Camphor boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan kecil seperti kemerahan dan kerengsaan kulit.

Pengguna di sarankan untuk tidak menggunakan produk camphor atau produk yang mengandungi lebih daripada 11% camphor.

Camphor juga SELAMAT untuk kebanyakan orang dewasa apabila dihirup sebagai wap dalam jumlah kecil sebagai sebahagian daripada aromaterapi.

JANGAN panaskan produk yang mengandungi bahan camphor (Vicks VapoRub, BenGay, Heet, banyak lagi) dalam microwave.

Produk ini boleh meletup dan menyebabkan luka terbakar yang teruk.

Produk-produk yang mengandungi camphor adalah tidak sesuai di gunakan apabila digunakan untuk kulit pecah atau cedera. Camphor mudah diserap melalui kulit pecah dan boleh mencapai tahap toksik dalam badan.

Langkah berjaga-jaga & amaran khas:

Kehamilan dan menyusu:

Mengambil camphor melalui mulut (makan) adalah TIDAK SELAMAT semasa mengandung atau menyusu. Keselamatan penggunaan produk mengandungi camphor kepada kulit semasa mengandung atau menyusu tidak diketahui.

Kanak-kanak:

Camphor adalah KURANG SESUAI digunakan pada kanak-kanak apabila digunakan untuk kulit. Kanak-kanak cenderung menjadi lebih sensitif terhadap kesan sampingan.

Camphor pastinya TIDAK SELAMAT untuk di makan.

Sawan, kekejangan dan kematian boleh berlaku jika produk ini dimakan. Simpan barang-barang yang mengandungi camphor dari kanak-kanak.

Menurut kajian oleh penyelidik di Kolej Perubatan Albert Einstein Universiti Yeshiva. Kanak-kanak sangat terdedah kepada kesan toksik camphor, yang mudah diserap melalui kulit dan membran mukus. Ia boleh menyebabkan risiko SAWAN terutama kepada kanak kanak berusia kurang dari 2 tahun.

FDA telah menetapkan peraturan agar produk yang mengandungi bahan Camphor dilabel dengan betul. Label larangan dan amaran kepada kanak kanak berusia kurang 2 tahun wajar di letakkan di luar produk agar ibu bapa tidak menggunakan produk tersebut kepada bayi dan kanak kanak kurang dari 2 tahun

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *