diet orang kencing manis

Diet Orang Kencing Manis ? DIET MELAWAN KENCING MANIS TANPA UBAT. bagaimana cara diet melawan kencing manis sehingga boleh ketepikan sebarang ubat termasuklah juga menghentikan suntikan insulin. JIKA ANDA IKUT CARA NI BETUL-BETUL SAYA YAKIN ANDA AKAN BEBAS DARI SEBARANG UBAT.

ELAK 3 UNSUR INI SECARA TOTAL-GULA,BERAS BIASA DAN GANDUM BIASA.

➡cara ni paling susah nak buat tapi yang berjaya buat pasti orang yang hebat
➡elakkan makan dikedai makan,restoran kerana tidak yakin dengan kandungan gula yang dimasukkan
➡harus diingatkan perlu juga pengambilan gula kerana kekurang gula akan menyebabkan penyakit lain.
➡ambillah buah-buahan kerana buah juga mengandungi gula boleh dapatkan sumber gula melalui buah-buahan
➡banyakan pengambilan sayur dalam diet harian
➡cuba amalkan makan makanan yang dimasak sendiri
➡ikut cadangan menu khas kuantiti pengambilan makanan yang ditentukan oleh pakar pemakanan

HANYA MAKAN NASI BERAS PERANG ORGANIK DAN BERAS PONNI/BASMATHI ORGANIK.

➡beras perang memang kurang sedap tapi amalkan selalu pasti datang sedapnya
➡orang melayu wajib makan nasi sebab nasi makanan rutin harian
➡beras ini tidak mengandungi kanji mampu mengawal kencing manis
➡kandungan serat di dalam beras ini mampu mengawal paras gula dalam badan
➡harus diingatkan pengambilan beras ini juga perlu dalam sukatan yang betul.

AMALKAN MINYAK KELAPA DARA DARI AWAL DAN SECARA KONSISTEN

➡minyak kelapa dara mampu mengekalkan kepekaan insulin di dalam tisu dan otot
➡minyak kelapa dara akan maningkatkan metabolisma glukosa
➡akan menstabilkan paras gula dalam dalam
➡metabolisma setiap manusia adalah berbeza
➡harus diamalkan secara konsisten untuk menampakkan kesan pemulihan

TIPS SEBELUM MAKAN NASI UNTUK KAWAL GULA.

1)ELAKKAN MAKAN NASI YANG DIMASAK LEMBIK
➡nasi keras mempunyai nilai GI yang rendah,jadi nasi keras lebih sesuai dengan pesakit kencing manis.

2)SIMPAN NASI PADA SUHU SEJUK
➡nasi sejuk yang disimpan pada suhu 4 darjah celcius selama 24jam lebih sesuai untuk pasakit kencing manis berbanding nasi panas

3)ELAKKAN MAKAN NASI DARI BERAS HANCUR
➡nasi dari beras hancur mempunyai GI yang tinggi tidak sesuai dimakan oleh pesakit kencing manis

4)MAKAN NASI DENGAN SAYUR
➡nasi yang dimakan bersama sayur-sayuran yang tinggi fiber larut air seperti kacang bendi lebih sesuai untuk pesakit kencing manis
➡kerana ia meningkatkan kepekaan insulin

diet orang kencing manis

KEKURANGAN L-ARGININE ANTARA FAKTOR KENAPA BERLAKUNYA KENCING MANIS.

Hahhaha, semalam korang baca tak pasal NECROSIS ? terima kasih siapa yang share semalam , dan baca penerangan aku pasal kematian sel itu. Tapi hari ini pulak, cerita pasal salah satu asid amino yang badan kita boleh hasilkan iaitu ARGININE. Hhaha, tapi jap, tapi kenapa pulak dia ada kaitan dengan necrosis ? Hahhaa itu kau sambung baca lagi nih.

KEPENTINGAN ARGININE KEPADA BADAN

Untunglah badan yang Alllah buat nih, sebab ada satu elemen asid amino yang dipanggil Arginine yang bantu kita untuk kekal sihat. Kau tahu tak arginine ni buat apa ? Banyak fungsi dia. fungsi dia yang biasa ialah

  • elakkan inflamasi
  • mengendurkan arteri kita bila darah tinggi
  • tingkatkan imunisasi badan
  • kurangkan kesakitan otot
  • serap kotoran yang masuk pada buah pinggang

Yang tuh antara fungsi fungsi arginine, sampai bebaru ni, benda ni dapat sambutan dikalangan penyelidik, katanya boleh sembuhkan diabetes, darah tinggi, mati pucuk dan macam macam lagi. Nampak tak badan kau nih, special boleh hasilkan arginine nih, Baguskan.

TAPI KENAPA BOLEH JADI KENCING MANIS AKHIRNYA ?

Korang tahu tak sebab apa ? Jawapan dia sebab bekalan arginine tuh dah TAK CUKUP. Hahhaa, ye, eh sikit sangat ke badan kita hasilkan arginine nih ? Ye, memang tak cukup. kau tahu tak pasal apa ? Semuanya sebab tak cukup NUTRISI. Tambah lagi bila badan kau mula dah rosak. Kenapa atlet sukan yang stop boleh rosak badan dia, semuanya sebab kekurangan arginine nih.

LUKA/NECROSIS – sebabkan sel mula dah mati, arginine yang ada tuh terpaksa guna untuk sembuhkan luka yang dah berlaku
DARAH TINGGI – bila kau tak jaga makan, arteri dah berkolesterol, dan ada plague, arginine dalam badan kau kena ambil jugak untuk elokkan balik arteri yang ada
IMUNISASI – sebab sebab kau mula dah lemah kena serang virus patogen semua, akhirnya arginine yang badan kau pakai smeuanya kena pakai
OTOT CEDERA – lagi teruk sebenarnya ahli sukan yang cedera, lagi tak jaga makan, habislah arginine terpaksa pakai lagi
BUAH PINGGANG – yang ni kau makan tah apa apa, lagi lagi makanan tak berkhasiat, penat buah pinggang kau, kena ambil banyak arginine untuk bantu keluarkan toksik semua dalam buah pinggang kau.

BADAN ROSAK SEBAB PEMAKANAN

Kau nampak tak ? sebab badan kau mula tak sihat sebab permakanan, habis rosak satu sistem badan, dah mula tak seimbang, bila benda ni sentiasa berlaku, lama lama kau akan perasan, berlakunya rintangan insulin, tak dapat bekerja dengan baik, dan akhirnya berlakulah DIABETES. Bila kau tak jaga lagi, jawabnya luka makin teruk, bila luka tak dijaga, jangkitan kuman, habis kau kena NECROSIS, sampai boleh kena potong kaki kau. hahhaa, Itu kau refer gambar semalam, gambar yang kaki gelap luka luka tuh, semuanya sebab tak cukup nutrisi, campur lagi gaya hidup tak sihat kita semua. hahahhaha.

KENA AMBIL EXTRA ARGININE KE ?

YA, WAJIB. Sebab badan kau pun makin lama makin tua, bukannya bagus sangat dah untuk hasilkan arginine nih. Jadi kau perlukan sumber arginine tambahan dari luar. Hhaha, ada macam macam makanan yang ada arginine nih. TApi nak paling best, aku cadangkan protein tambahan senang. diet orang kencing manis

TEH TARIK TERLEBIH MANIS

Kalau kita sebut teh tarik sedap, mesti kalau nak kurangkan gula, rasa tak best pulak. Lagi lagi  bini kat rumah buat manis, tapi tetiba ada gerai pak husin, ada anak dara buat lagi gila manis, kita pun syok ke kedai pak husin, tapi terlupa, gula tuh boleh buat kita jadi sakit. Kalau baca blog isteri si Amin nih, disenaraikan beberapa kesan bahaya gula kepada kesihatan korang. diet orang kencing manis

  1. Gula Bantu Sel Kanser – Dalam satu kajian, fruktose (gula) akan menyokong sel kanser. Ia ibarat memberi makanan pada sel kanser untuk membiak. Sel kanser boleh bertambah dengan lebih cepat jika banyak mengambil gula. Jadi, sebagai cadangan, pakar mencadangkan pesakit kanser untuk menghadkan pengambilan gula dibawah 25 gram sehari. Termasuklah gula dari buah- buahan.
  2. Menghapuskan Vitamin Tubuh – Gula proses ( gula putih ) hampir tidak mengandungi mineral atau zat seperti yang ada di dalam gula tebu. Dalam keadaan tubuh memproses gula , tubuh ‘terpaksa’ mengorbankan banyak vitamin dan mineral untuk menghadam, detoks dan menggunakan gula ke dalam sistem tubuh.
  3. Mengganggu Keseimbangan Tubuh – Pengambilan gula yang banyak dalam sesuatu masa mengganggu keseimbangan dan tahap kesihatan tubuh. Bila ia berlaku, tubuh akan membawa asid dan mineral neutral seperti sodium, pottasium, magnesium dan calcium semata- mata untuk menyeimbangkan tahap asid dan alkali tubuh. Ini untuk mengembalikan darah pada tahap normal. Dan terlalu banyak calcium yang diambil dari tulang dan gigi yang meyebabkan kesihatan tubuh

KAWAL DIET

Kalau anda suka sangat teh tarik, bagus, tapi silalah kawal diet anda tuh, kalau hari hari bedal teh tarik, boleh jadi demam. Bazir duit banyak, teh tarik bukan murah macam dulu, sekarang mahal, lainlah kawan belanja. Tapi, gaya hidup sihat kena amal, kalau nak muka cantik, kena minum air manis, kena puasa gula manis nih. Memang boleh cantik. Kalau nak teh sihat, boleh contact kitorang. diet orang kencing manis

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *