diabetes mak makin ok

Diabetes mak makin ok ? Banyak juga cerita pasal polifenol terbaik dari pelbagai tumbuhan ajaib ni bantu untuk masalah diabetes. Jom kita baca apa yang boleh dimanfaatkan untuk semua. Banyak juga kisah menarik terbaru pasal kuasa vivix shaklee ini.

Diabetes bersandar insulin – jenis pertama (Type 1 diabetes)

Diabetes jenis pertama (Type 1 diabetes) juga dikenali sebagai diabetes bersandar insulin (IDDM – ‘Insulin Dependent’ ) atau diabetes awal remaja.

Pengidap diabetes bersandar insulin boleh hidup seperti normal selagi mereka menerima suntikan insulin, tetapi mereka akan menerima maut sekiranya mereka tidak mendapat suntikan insulin dalam tempoh yang agak singkat. Ini adalah disebabkan penguraian sumber bahan tenaga lain oleh badan seperti lemak bagi menggantikan tenaga dari glukos.

Keadaan ini sekiranya berlarutan akan mengakibatkan pengidap kencing manis menjadi koma dan menemui maut sekiranya tidak dirawat.

Juga diabetes jenis pertama ini terbentuk apabila sistem imunisasi badan memusnahkan sel beta kelenjar pankreas, satu-satunya jenis sel yang menghasilkan hormon insulin yang digunakan untuk penghadaman glukos kepada tenaga.

Jenis diabetes ini sering didapati pada golongan kanak-kanak dan remaja yang memerlukan beberapa suntikan insulin setiap hari, atau menggunakan pam insulin, untuk terus hidup. 5% hingga 10% pengidap diabetes merupakan dari jenis kencing manis jenis I.

Risiko Diabetes Type 1

Mereka yang berisiko mengidap kencing manis jenis I adalah serangan sistem imunisasi sendiri (autoimmune), genetik, dan alam sekeliling.

Diabetes bersandar insulin lebih kerap dikesan di masyarakat Barat. Ini mungkin disebabkan oleh genetik, kesedaran yang lebih luas dikalangan masyarakat barat, atau kurang kesedaran dikalangan masyarakat Asia mengenai penyakit diabetes dikalangan kanak-kanak.

Lambat mendapatkan rawatan bagi diabetes bersandar insulin boleh membawa maut, oleh itu sekiranya diabetes bersandar insulin tidak dikesan dengan lebih awal, pengidap diabetes tidak berpeluang untuk dirawat.

Pengidap diabetes bersandar insulin perlu disuntik sebelum makan dan kadang-kala insulin tambahan perlu disuntik pada waktu malam sebelum tidur.

Ibu bapa hendaklah menyimpan rekod bacaan paras gula anak mereka untuk perhatian dan tindakan susulan daripada doktor dan pakar pemakanan. Paras gula yang direkodkan itu amat penting untuk membolehkan doktor mengubah suai pemakanan kanak-kanak terbabit dan mengubah dos insulin. Ini disebabkan kekurangan dan lebihan paras gula dalam darah boleh meninggalkan kesan buruk dan pelbagai gejala kepada pesakit diabetes.

Bagaimanapun sekiranya terlalu banyak insulin diambil atau disuntik, keadaan sebaliknya mungkin berlaku. Keadaan ini yang dikenali sebagai hipoglisemia disebabkan kekurangan glukos dalam darah dan boleh diatasi dengan mudah dengan pengambilan makanan atau minuman yang bergula.

Diabetes bebas insulin – jenis kedua. (Type II diabetes)

Diabetes bebas insulin (jenis kedua) juga dikenali sebagai diabetes peringkat permulaan dewasa. 90% hingga 95% daripada pengidap kencing manis mengidap diabetes bebas insulin (jenis kedua).

Diabetes bebas insulin (jenis kedua) biasanya bermula dengan ketahanan insulin, dimana badan tidak menggunakan insulin dengan berkesan. Apabila keperluan menggunakan insulin meningkat, kelenjar pankreas tidak lagi mampu mengeluarkan insulin pada kadar mencukupi.

Diabetes bebas insulin (jenis kedua) biasanya berlaku seiring dengan faktor usia lanjut, gemuk (obesity), terencat ketahanan glukos, keturunan atau bangsa (genetik) dan kurang bersenam. Selain itu, diabetes bebas insulin (jenis kedua) juga semakin meningkat dikalangan kanak-kanak dan golongan remaja di Malaysia.

Diabetes ketika Hamil (Gestational diabetes)

Masalah diabetes ketika hamil merupakan sejenis alahan glukos yang dikenal pasti pada sebahagian wanita ketika mengandung.

Diabetes ketika hamil sering didapati di kalangan orang Amerika keturunan Afrika, Hispanik/Latin, dan Red Indian. Diabetes ketika hamil juga biasa didapati dikalangan wanita kuat makan, atau wanita yang dari keturunan pengidap diabetes.

Ketika mengandung, diabetes ketika hamil memerlukan rawatan untuk menurunkan paras gula dalam darah agar tidak memberi kesan kepada kandungan. Selepas mengandung, kebanyakan wanita 90% hingga 95% kembali sembuh. Sebahagian kecil pula antara 5% hingga 10% didapati mengidap diabetes bebas insulin (jenis kedua). Wanita yang mengalami diabetes ketika hamil mempunyai risiko 20% hingga 50% mengidap diabetes dalam tempoh 5 hingga 10 tahun. Diabetes ketika hamil juga meningkatkan lagi risiko bayi mempunyai paras bilirubin yang tinggi (demam kuning) berbanding bayi normal. diabetes mak makin ok.

diabetes mak makin ok

Aku anti Shaklee…..TAPI Diabetes Mak Makin Ok

Itu jer ayat yang aku akan cakap kepada penjual supplement yang ada kat Malaysia tak kisahlah Amway ker hape ker… semua aku tolak tepi sbb tak cukup duit.

Nak jadikan cerita tahun lepas mak aku mengalami luka akibat penyakit diabetis yang sangat teruk. Memang kalau tengok luka tu macam tak ada harapan sembuh.

Masa tu wife bgtau apa kata kita belikan produk Shaklee ni mana tahu mak akan baik. Lama jugak nak percaya sebab aku ni pantang dengan product supplement.

Tapi kali itu aku menyerah, ikhtiar mana yang boleh. Sekarang Alhamdulilah luka pada kaki mak dah sembuh dan dah takde bernanah. Doktor pon terkejut macam mana mak aku ni boleh dapat bacaan gula dalam 5.1 (sebelum ni 20 kot).

Alhamdulilah berkat bg “belanja” mak supplement diabetis dia dah semakin baik. Dan semakin sihat.

Dipendekkan cerita Aidilfitri lepas aku pulak kena diagnos diabetis (betul doktor kata penyakit ni mmg penyakit keturunan). Bacaan gula 17.6…naaa hambik kau.

Mmg insaf terus lah….maka disebabkan case study pertama dekat mak dah berjaya maka aku cubalah pada diri sendiri. Mana tahu untung² kalau consume boleh dapat turun seperti normal.

End up hari ini bacaan gula dah semakin nomal daripada 17.6 turun kepada 6.8. Yang paling teruk berat dari 155kg turun 146kg. Sampai makcik kedai bawah rumah dan doktor yang merawat pon terkejut tgk muka dah kurus sikit.

Mula² ingat macam mak cik tu saja nak ambik hati. Tapi kalau doktor yang rawat sendiri nampak perubahan, rasa bertambah semangat.

Anyway terima kasih Shaklee sbb dah ubah perspektif aku pada supplement. Tapi harga dia keras sikit la, namun demi sihat layankan jer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *