Ibu mengandung selalu ambil berat bahaya darah tinggi selepas bersalin. Selepas bersalin mereka jarang untuk selalu periksa tekanan darah kerana beranggapan tekanan darah selepas bersalin pasti akan normal. 

Dulu darah tinggi kerana mengandung sahaja. Selepas bersalin , kita digalakkan untuk berpantang dan tempoh berpantang kita juga kena pastikan kita makan makanan berkhasiat, berzat untuk pastikan tekanan darah kita stabil.

BAHAYA DARAH TINGGI SELEPAS BERSALIN

Ini mungkin kesan sampingan suntikan epidural atau anestesia spina, dan anda mungkin mengalami sakit kepala yang teruk bila anda duduk atau berdiri. Dalam 72 jam pertama selepas bersalin, sakit kepala yang teruk juga mungkin tanda pra-eklampsia, bersama dengan penglihatan kabur dan/atau berasa loya.

Tekanan darah tinggi . Tekanan darah anda patut diambil dalam masa enam jam pertama selepas bersalin. Jika angka di bawah (diastolik) melebihi 90, ini mungkin tanda anda mengalami pra-eklampsia dan berisiko menghidap eklampsia sepenuhnya. Tekanan darah anda perlu diambil sekali lagi dalam masa empat jam jika anda tiada tanda-tanda lain.

Eklampsia boleh terjadi semasa hamil, semasa melahirkan atau malah selepas bersalin. Ia boleh juga berlaku sehingga empat minggu selepas bayi dilahirkan, terutamanya jika praeklampsia itu teruk. Eklampsia berlaku apabila membran otak (membran serebrum) menjadi terengsa. Ini boleh menyebabkan sawan atau konvulsi.

Ini meletakkan anda dan juga bayi anda dalam bahaya. Eklampsia ialah penyakit yang berbahaya. Walau bagaimanapun, jika anda menghidap praeklampsia, sangat jarang bagi komplikasi jenis ini menjadi sangat serius sehingga boleh membahayakan nyawa. Komplikasi-komplikasi lain termasuk:

Tekanan Darah Tinggi

Kira-kira 43 peratus rakyat Malaysia yang berumur melebihi 30 tahun menderita penyakit kronik ini, iaitu peningkatan daripada 33 peratus yang direkodkan pada tahun 1996

Kajian Kesihatan dan Kemorbidan Kebangsaan pada tahun hadapan akan membuat penyiasatan lanjut ke atas 70,000 rakyat Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas untuk membuktikan penularan penyakit hipertensi, kardiovaskular dan diabetes di negara ini.

Persatuan Hipertensi Antarabangsa meramalkan bahawa sehingga 42 peratus daripada penduduk dunia atau hampir seorang daripada dua orang dewasa akan menghidap penyakit hipertensi menjelang tahun 2020.

Apa itu Tekanan Darah Tinggi?

Tekanan darah tinggi atau hypertension juga dikenali sebagai “silent killer” atau pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan tanda-tanda symptom atau amaran seperti sakit gigi ataupun sakit belakang. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh membawa risiko serangan jantung, strok, penyakit buah pinggang dan demensia.

Faktor-faktor yang mempengaruhinya termasuklah faktor seperti sejarah keluarga, umur, etnik dan gaya hidup seseorang tersebut.

1. Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mm Hg atau lebih rendah.

2.140/90 mm Hg digunakan sebagai indikator untuk tekanan darah tinggi, tidak mengira usia seseorang itu. Angka pertama adalah tekanan sistolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah ke seluruh tubuh anda.Angka kedua ialah tekanan diastolik iaitu tekanan ketika dalam keadaan rehat.

SIMPTOM BIASA ORANG YANG ADA DARAH TINGGI

Kadang – kadang orang ingat yang muda ni tak kan dapat sakit. Makan tak ingat dunia, minum manis-manis. Setiap hari, update status makan di tempat-tempat hipstur. Tengok2, satu hari buat medical checkup dah ada darah tinggi. Meh saya share simptom2 darah tinggi:

  • Selalu Pengsan
  • Mata Kabur
  • Tension tanpa sebab
  • Muka merah
  • Hidung berdarah
  • Sakit kepala di waktu pagi
  • Selalu Telinga berdegung
  • Depressi
  • Pening tanpa sebab

Kalau anda ada sebarang simptom di atas, elok ada ke klinik terhampir untuk dapatkan pemeriksaan tekanan darah.

7 Langkah Kurangkan Tekanan Darah Tinggi

Masalah tekanan darah tinggi? Sebagai langkah permulaan untuk menangani kemungkinan anda mempunyai tekanan darah tinggi, iktuilah tip-tip berikut:

1. Kurangkan berat badan. 

Ambil inisiatif untuk mengurangkan atau mengawal berat badan. Kurangkan berat 5kg pun sudah memberikan impak yang ketara dan mudahkan lagi kesan ubat pemberian doktor.

2.Bersenamlah dengan kerap. 

Cuba untuk bersam dalam 30-45 minit pada hari minggu. Paling kurang pun 3-4x seminggu. Pada masa yang sama ini juga bantu kurangkan berat badan.

3. Kurangkan pengambilan garam kepada kurang daripada 2.3g sehari.

Garam umpama pasir yang serap air and tingkatkan tekanan darah. Kurangkan kicap, telur/ikan masin dan jangan tambah garam pada makanan yang sudah dihidang. Ingat: 1 teaspoon sudahpun mengandungi 2.3g!

4. Jangan merokok

Kesan nikotin rokok dapat tingkatan tekanan darah sehingga 10 mm Hg sehingga sejam. Jadi sekiranya anda merokok sepanjang hari, tekanan darah pun lebih tinggi sepanjang masa.

5.Kurangkan Stress

Stress kerja, duit, kesesakan jalan dan macam-macam lagi tingkatkan tekanan darah buat sementara waktu. Kalau anda mempunyai kronik stres, sudah tentu ia memudaratkan kesihatan anda dan boleh akibat serangan jantung, strok dan macam-macam lagi. Seimbangkan kehidupan anda dan cuba elak dari stres yang berpanjangan.

6.Amalkan diet yang lebih baik 

Sudah tentu diet seharian amatlah penting untuk mengawal dan kurangkan tekanan darah. Berikut adalah beberapa tip yang anda boleh amalkan:

1.Ketahuilah keperluan kalori seharian anda. Ini boleh mengawal jumlah makanan dan pasa masa yang masa bantu anda kawal atau kurangkan berat badan.
2.Makan 5-7 hidangan sehari tapi dalam sukatan yang kecil.
3.Lebihkan serat (fiber) seperi grains, nasi perang, buah-buahan dan sayur-sayuran segar.
4.Kawal kolesterol. Biasanya masalah tekanan darah tinggi, berat badan dismapingi dengan masalah kolesterol tinggi. Pastikan anda kawal tahap kolesterol anda dan elak makanan berkolesterol tinggi seperti makanan laut, organ-organ seperti paru-paru, kurangkan lemak-lemak haiwan dan tingkatkan pengambilan serat.
6.Pastikan ada sumber potassium dalam diet anda. Ia dapatkan kurangkan kesan garam pada tekanan darah. Pisang adalah pilihan potassium yang baik dan mudah didapati.
7.Kurangkan pengambilan alkohol dan kafein.

manfaat vivix darah tinggi selepas bersalin

CARA MUDA NAK TURUNKAN DARAH TINGGI DENGAN VIVIX SHAKLEE

Resveratrol dalam vivix membantu menyelesaikan tekanan darah tinggi (hypertension) melalui beberapa mekanisme. 

Ia menurunkan keradangan sel ke dalam dinding pembuluh darah dan menaikkan kemampuan pembuluh darah tersebut untuk bertindakbalas dengan perubahan dalam tekanan darah. 

Tambahan lagi, resveratrol sudah dikenalpasti baru-baru ini untuk menurunkan ketegangan pembuluh darah dan otot jantung yang menyebabkan hypertension berlaku. 

Resveratrol juga bertindak didalam sel otak untuk menaikkan tekanan darah yang disebabkan oleh faktor pemakanan atau hormon.

MACAM MANA VIVIX BANTU PESAKIT DARAH TINGGI DAN KOLESTEROL TINGGI ?

Vivix ni supplemen yang merawat punca penyakit. Dia tidak berfungsi seperti ubat darah tinggi yang bertujuan merendahkan tekanan darah. Tekanan darah tinggi berkait rapat dengan kolesterol tinggi. Ia menyumbat dinding arteri dengan lemak lemak tepu. Jadi bentuk arteri menjadi tidak normal dan laluan darah tidak berlaku dengan baik.

Bayangkan kita berjalan di laluan yang sempit, perlu menyelit sana sini untuk meloloskan diri. Kadang kadang perlu pressure diri supaya dapat lalu. Dalam vivix ada Polyganum yang fungsinya khusus untuk pembersihan kolesterol.

InsyaAllah bila detoks dan kolesterol dpt disingkirkan, tekanan akan jadi normal dan terkawal. Jadi memang tiada masalah utk peringkat permulaan makan keduanya bersama sama cuma ada cara pengambilannya. Di samping kita jaga pemakanan sbb kolesterol dtg dari makanan. darah tinggi selepas bersalin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *