kulit gatal shaklee

Cara Hilangkan Kulit Gatal ? Macam macam cara yang saya pernah dengar nak hilangkan gatal gatal kulit, penyakit gatal, dan macam macam gatal lagi, tapi kalau gatal nak kahwin lagi , itu belum tahu ubatnya, tapi senang je nak perbetulkan.

Oklah, untuk itu, saya nak share sikit pengakuan seorang pengguna Shaklee yang berjaya kurangkan gatal kulit . hoo katanya guna Alfalfa Complex dan GLA Complex. Hoo memang best tuh . Jom kita baca kisahnya di bawah

Cerita Gatal Gatal

x silap…awl2 bulan 10 aritu beli,..guna sbb kulit gatal2…dan melcet sbb asik tgaru2..eh kt kaki de kurap..mak ckp,, darah ko kotor tu..,aduh..tergaru2..dah mcm haper ntah…kikikiki..asik la up status tnye ubat cuci drah cmne…Dan sye pun cuba la 2 produk ni dh niat drah x kotor ..kurap hilang n x gatal2 lg da,..tu je niat nye…Tp nk tahu pe kesan dr amalan sye ni???

  • jerawat susah nak kuar…
  • badan makin bertenaga
  • eh da sebulan x jump kuarga..smlm jump dieorg ckp da nmpk kurus cikit????
  • kiki bangga jap,bile peyed..darah x berketul mcm dulu…cair n lancar je..xde lg senggugut yg terlampau tu(sye ada endrometriosis)
  • kurap makin kering(boleh tengok kurap kat kaki saya tu)
  • kegatalan yg terlampau lgsung xde da
  • dan pmbuangan najis pun lancar je..

(sya ada buasir da hampir 3 taun kesan opration yg mula2 dulu). Dan kesan yg paling best….berbaloi2 sye beli dgn harga tu sbb smpai skrang masih ada lg walaupun sye makan tetap ikut sukatan…acaner tuh????

Ni saya sndri yg cuba..sbb x tahan tagru2 mlecet n pedih..sya x beli byk2…cuma gla complex & alfalfa je….see!!! niat yg 1..tp kesan yg mnyeluruh.

Manfaat Alfalfa Complex Shaklee

  • Penawar keputihan
  • Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
  • Resdung
  • Allergi
  • Melegakan sakit sendi dan belakang.
  • Menghilangkan kelesuan dan tekanan.
  • Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
  • Memberi kelegaan semasa haid.
  • Merawat arthitis
  • Bagus untuk elergi dan ekzema
  • Merawat asma
  • Mencuci usus bagi membuang toksik
  • Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan
  • Jangkitan dalam buah pinggang
  • Meneutralkan asid dalam badan
  • Merawat masalah keputihan pada wanita
  • Menganjalkan payudara bagi wanita.
  • Bertindak sebagai kacip fatimah bagi para isteri.
  • Memulihkan urat selepas bersalin
  • Membantu merawat bahagian intim wanita.
  • Meningkat stamina bagi persediaan hubungan suami isteri
  • Melegakan sembelit

Kelebihan GLA Complex

  • Mengawal Selia Estrogen dan Testosteron
  • Melambatkan Menopaus
  • Pelangsingan Berat Badan
  • Baiki Tekstur Rambut
  • Menentang kanser
  • Memperbaiki Prstatomegaly
  • Memperbaiki inflamasi kulit
  • Menghalang komplikasi diabetes
  • Mengawal tekanan darah tinggi

Kulit kering, ‘bersisik’ dan gatal boleh membuatkan anda berasa tidak selesa.

Lebih terseksa apabila anda ‘hang out’ bersama teman-teman. Situasi sebegini tentunya tidak menyenangkan dan boleh buat anda rasa malu serta hilang keyakinan diri. Apatah lagi, apabila ada yang menegurnya serta menyangkakan anda diserang penyakit kulit.

Malahan, disebabkan terlalu gatal juga tidur anda yang selama ini nyenyak, kini terganggu!Kulit kering dan gatal selalunya dikaitkan dengan masalah iritasi, namun ada banyak lagi penyebabnya.

Jom, semak!

  1. Lapisan luar kulit disebut sebagai stratum korneum, ia terdiri daripada sel-sel kulit mati dan minyak yang membantu menjaga kulit supaya sentiasa lembap.
  2. Lapisan ini berperanan untuk mmengumpul air, menjaga kulit supaya kekal sihat dan lembap. Jika lapisan korneum ini tidak dijaga, ia tidak dapat menjaga kelembapan kulit dan masalah kulit kering akan terjadi.
  3. Mandi menggunakan air panas dan penggunaan sabun yang banyak dapat menghilangkan kadar minyak semulajadi kulit. Ini bermakna kadar kelembapan juga akan berkurang. Selain itu, kadar kelembapan kulit juga dipengaruhi oleh cuaca yang sejuk, panas ataupun beriklim kering.
  4. Pengambilan ubat jerawat, ubat alergi dan ubat hipertensi juga boleh menyebabkan kulit kering dan gatal.
  5. Perubahan hormon estrogen ketika mendekati usia monopaus akan merangsang penghasilkan kulit yang kering dan gatal.
  6. Penyakit kulit seperti eksim juga boleh mengurangkan kadar kelembapan kulit dan penyebab kepada kulit kering dan gatal.
  7. Penyakit genetik juga penyebab kepada kulit kering dan gatal. Penyakit seperti ‘ichthyosis’ (sisik ikan), “xerosis”, “asteatosis” akan menyebabkan dermatis di mana kulit menjadi merah dan gatal
  8. Penggunaan sabun bakteria juga boleh menyebabkan kulit menjadi kering.

Bagaimana Mencegah Kulit Kering Dan Gatal?

Kulit kering boleh diatasi dengan menggunakan pelembab kulit tetapi jika anda mendapati penggunaan produk tersebut menunjukkan kesan sampingan ataupun kulit tetap menjadi kering, anda boleh bertukar kepada produk pelembap yang lain.

Hindari pelembap kulit yang mengandungi pewangi. Pilihlah pelembap yang lembut dan mengandungi humektan serta emolien. Humektan merupakan zat yang berfungsi sebagai penarik air dari udara dan menyimpan air di dalam kulit. Emolien pula bertindak untuk menghaluskan permukaan kulit.

Selepas mandi, anda dinasihatkan untuk mengelap air menggunakan tuala, bukannya menggosok badan dengan menggunakan tuala. Ia akan mengurangkan kadar kelembapan minyak kulit.

Elakkan dari kulit terdedah dengan panas matahari terlalu lama. Pakailah pelindung matahari dengan SPF 15 atau lebih tinggi.

Pakaian yang berbulu boleh menyebabkan kulit menjadi gatal. Pakaian berbulu memang tampak cantik jika dipakai, namun jika ia menyebabkan kegatalan lebih elok untuk memakai baju yang boleh menyerap peluh.

Tips Mencegah Kulit Kering Dan Gatal

1. Sarung tangan

Gunakan sarung tangan ketika mencuci pakaian atau apa-apa yang berkaitan dengan sabun. Hal ini adalah kerana sabun boleh menyebabkan kulit tangan menjadi kering.

2. Sapukan losyen pelembap selepas mandi

Anda dinasihatkan untuk menyapu losyen pelembap selepas selesai mandi kerana ia akan membantu kulit anda untuk mengumpul kelembapan berpanjangan dan mencegah kekeringan.

3.Minyak ikan

Pengambilan makanan laut seperti ikan boleh membantu mengurangkan kulit kering kerana ikan mempunyai minyak khas yang mengandungi EFA iaitu asid lemak essential. Ia membantu kulit anda dari dehidrasi.

4. Petroleum jelly

Bagi kulit sensitif, anda boleh menggunakan petroleum jelly. Ia sangat lembt pada kulit dan berperanan untuk mengurangkan kulit kering.

5. Oats

Cara paling mudah untu mengurangkan kulit kering ialah dengan menggunakan oats yang ada di rumah anda. Oat mempunyai bahan kimia yang dianggil sebagai avenanthramides yang boleh melawan peradangan dan kemerahan. Anda boleh merendam badan anda bersama oat yang telah dikisar selama 15 minit, kemudian mandi seperti biasa. cara hilangkan kulit gatal

sumber

Vitamin yang membantu masalah kulit kering. Sihat Luar dan Dalam

Vitamin C : membantu penghasilan kolagen, menjaga salur darah, menjadikan kulit lebih anjal, memulihkan kulit yang tercedera, antioksidan yang melambatkan proses kerosakan kulit oleh radikal bebas yang menyebabkan terjadinya kulit kering, garis halus, cahaya matahari dan kedutan.

ESP Soy Protein : membaik pulih sel kulit yang rosak dan membina sel baru yang lebih sihat. Membantu proses pemulihan luka dan mengurangkan parut. Merangsang pembentukan semula kulit dan otot. Mengembalikan keserian kulit dan melembabkan kulit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *