antioksidan radikal bebas

Antioksidan Radikal Bebas ? Sebenarnya term antioksida ni aku baru faham bila aku attend kelas pertama dengan euphoria, masa tuh master Naquib Hussain yang cerita pasal antioksidan dan radikal bebas. Jadi kelas tuh memang best, sebab ada cerita lagi pasal radikal bebas, dan termasuklah jugak sel yang tidak sempurna pemecahannya.

Kalau ikutkan sel ni berpecah dua-dua, yang tu normal, tapi aku rasa kalau pecah tiga, jadi macam BOBOIBOY KUASA TIGA. Hahhaa, itupun sekarang dalam boboiboy the movie dah boleh pecah 7. Lagi dasyat sel sel badan boboiboy. Tapi nasib baik kartun, aku tak terpengaruh sangat, hahaha.

Banyak sumber yang ada antioksidan ini. Sampai lah jadi trend sekarang, ada je produk baru, mesti kena sebut antioksidan. Kalau korang dengar nasional fm, iklan dia punyalah panjang nak promote satu produk tuh, aku rasa dia baca satu entry blog pun boleh baca kalau iklan kat radio rtm. Ini memang gile penerangan panjang.

Jadi cerita aku dan antioksidan ni sampai membawa aku ke bumi Los Angeles, California dan San Francisco, California. Ini memang gila, dan rezekilah jugak pada tahun 2014.

TApi aku ada soalan lagi, kalau produk shaklee ada antioksidan, produk apa yang boleh setelkan anti-anti yang lain, macam antisosial, antikerajaan, antijenayah dan antidadah .Nasib baik gambar nih aku amek dari facebook Aya Chalo, hahaha

Vitamin Antioksidan ACE

kita selalu mendengar ramai orang menyatakan vitamin ini bagus untuk antioksidan…di dalam
vitamin itu terdapat antioksidan… tapi saya tahu ramai yang tidak tahu apakah sebenarnya antioksidan. dan sudah semestinya perkataan antioksidan ini dinyatakan sebagai sesuatu yang memberi manfaat yang banyak kepada tubuh kita..bermula dari mencegah penuaan atau awet muda sehingga kepada anti kanser. saya akan kupaskan kemudian apakah vitamin yang bertindak sebagai antioksidan.

Apakah sebenarnya antioksidan. dan apa kaitannya dengan radikal bebas?

Antioksidan merupakan nutrisi yang terkandung didalam makanan yang dapat mencegah atau
memperlambat kerosakan oksidatif pada tubuh kita. Ketika sel tubuh menggunakan oksigen, secara semulajadi  sel-sel tersebut menghasilkan radikal bebas yang dapat menyebabkan kerosakan yang
akhirnya mendorong berlakunya kanser.

 Apa kelebihan dari Antioksidan? 

Antioksidan adalah nutrisi semulajadi yang terdapat dalam buah-buahan dan sayuran tertentu,
dan telah terbukti dapat melindungi sel-sel manusia dari kerosakan oksidatif dan memberikan banyak kebaikan kepada kita seperti:

  • Menguatkan ketahanan tubuh agar tahan terhadap flu, virus, dan infeksi.
  • Mengurangkan kejadian semua jenis kanser.
  • Mencegah terjadinya glaukoma
  • Mengurangkan risiko terhadap oksidasi kolestrol dan penyakit jantung.
  • Anti-penuaan dari sel dan keseluruhan tubuh. 

Dari mana anda boleh dapatkan Antioksidan? 

Vitamin A : Vitamin yang larut dalam lemak

ini diperlukan dalam pembentukan tulang, pencernaan, dan kesihatan mata. selain itu, ia juga dapat membantu dalam sistem ketahanan tubuh dan kulit. Makanan yang kaya  vitamin A ialah hati, aprikot,
mangga, jambu batu, betik, susu, yogurt, dan kuning telur.

Vitamin C : vitamin merupakan pembersih

radikal bebas yang berada di dalam suatu lingkungan yang berair, seperti didalam sel. Bekerja secara rapat dengan vitamin E untuk menghilangkan radikal bebas. Vitamin C banyak ditemui di dalam limau, strawberry, tomato, paprika hijau, brokoli, dan sayuran berdaun hijau.

Vitamin E : Vitamin yang juga larut dalam

lemak ini memelihara membran sel (yang sebagian besar terdiri dari asam lemak) dari kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Fungsi lain dari vitamin E adalah melindungi lemak di dalam LDL (kolestrol jahat) dari proses oksidasi. Kacang, biji-bijian, sayuran berdaun hijau, minyak sayur, merupakan makanan yang kaya akan vitamin E.

berbanding suatu masa dahulu, kini kita perlukan lebih perlindungan antioksidan. pencemaran, pendedahan kepada cahaya matahari, tekanan  dan gaya hidup tidak sihat menghasilkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel dan DNA dalam tubuh. antioksidan dapat melindungi sel akibat daripada radikal bebas ini.

Di Shaklee, kami menawarkan suplemen / vitamin antioksidan yang kuat untuk melawan radikal bebas dan meningkatkan perlindungan badan. selain itu, ia membantu menguatkan sistem imun, menjadikan kita lebih awet muda dan meningkatkan tahap kesihatan.

Kelebihan anggur muscadine antioksidan radikal bebas

Sape dekat sini suka makan buah anggur..angkat tangan?? Ramai kan penggemar buah anggur termasuklah kami sekeluarga. Feberet Dhani ni anggur. sekilogram bole abis sekali hadap je… parahhh aii.. hihih

tahukah anda.. anggur ni adalah sejenis tumbuhan yang hebat dan istimewa. Ia disebut sebanyak 6 kali dlm Al-Quran.. ia dikatakan antara buah yang dibawa dalam bahtera Nabi Nuh.

Memang banyak jenis anggur di dunia. salah satunya ialah anggur muscadine atau dikenali sebagai anggur muskat. anggur muskat ni dikatakan anggur paling istimewa. Mengapa??

Antara kelebihan anggur muscadine atau anggur muskat ni

  • Anggur muscadine adalah anggur liar yang mempunyai 20 kromosom ( extra 1 kromosom berbanding anggur lain yang hanya mempunyai 19 kromosom), dan
    oleh kerana pasangan tambahan kromosom ni, ia menyediakan lebih banyak
    faedah kesihatan termasuk fungsi imun yang tinggi, membekalkan sejenis antipenuaan khas dan antioksidan
    terbaik.
  • Anggur ini mempunyai buah yang besar, lebih kurang 5cm diameternya…seakan-akan sebiji plum dan hidup di
    kawasan ekstrem, menjadikan ia mengandungi banyak polifenol dan
    resveratrol. Ia juga mengandung asid ellagik, yakn sejenis polifenol
    yang tiada dalam anggur jenis lain. Asid ellagik mempunyai peranan dalam
    menghentikan bahan kimia penyebab kanser, juga anti virus dan anti
    bakteria. kompaun polifenol dalam buah muskat
    adalah 40 kali ganda lebih tinggi daripada yang terdapat dalam wain
    merah
  •  Ia sudah lama menjadi hidangan masyarakat di benua Amerika dan
    Eropah, dikatakan mula dinikmati secara komersial di zaman Mesopotamia
    (di antara negara Turki dan Iran).
  • ia mempunyai 6 kali ganda kandungan resvaratrol lebih tinggi daripada anggur merah biasa. Resveratrol pada hakikatnya juga telah lama menjadi fokus
    penyelidikan golongan saintis di serata dunia. Dalam tempoh hampir dua
    dekad, lebih 2,000 eksperimen berbeza telah mencungkil rahsia dan impak
    ke atas kesihatan.
  • anggur muecadine mempunyai lebih banyak serat diet berbanding nasi atau bran oat
  • anggur muscat tinggi dalam Quercetin iaitu flavanoid yang sangat sihat.

Susah kan nak cari anggur ni..tapi jangan risauu..kini kita dapat nikmati kebaikan anggur muscadine atau muscat ini dengan cara yang mudah dan pantas. cemana?? dgn vivix lah :)))

Kenapa Vivix Bagus Untuk Sentiasa Kurus ?

Kalau anda tanya saya:

“Kalaulah jenis malas nak makan suplemen, vitamin macam-macam, suplemen Shaklee mana yang jangan ditinggalkan?”

VIVIX jawabnya adik kakok ye, yang ramai tanya macam mana saya kawal autoimun saya, inilah dia ikhtiarnya.

Saya tak berkongsi tentang ResV sebab saya tak boleh ambil dalamnya ada Chebulic Myrobalan, sejenis herba Ayurveda.

Sejak Vivix masuk Malaysia, sampailah sekarang saya masih ambil kecuali waktu mengandung saya tak ambil.

Suplemen terbaik bagi anti radang dan sangat power antioksidan nya, in shaa Allah yang saya dah temui, yang saya dah amalkan berbelas tahun lamanya, selamat tiada healing crisis untuk saya dan yang paling saya suka kesan energy instantnya dan dan dan..

Yang membuatkan badan tak boleh naik berat, kerana kandungan elagitanin nya yang tinggi. Elagitanin ni akan ditukar ke Asid Elagik dalam
Tubuh badan kita.. tau ke apa asid elagik ni buat?

1 – Tingkatkan kemampuan sel hati untuk meleraikan lemak berlebihan

2 – Merencatkan pertumbuhan sel lemak baru dan sel lemak sedia ada dalam tubuh.

Bukan saya kata tau, saya dah rasa kesannya sendiri. Ini kajian dari Uni. Of Nebraska, Uni. Of Florida & Oregon State Uni.

Kiranya macam-macam dapatlah kalau ambil Vivix ini secara konsisten. Ok, jom pergi ambil Anje dan ambil angin pusing-pusing. Katanya signboard McD dah naik kat Jasin.. laju betul!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *